Ηλεκτρονικο Περιοδικο των Εκπαιδευτηριων Ι. ΤΣΙΑΜΟΥΛΗ

Φράσεις των τεσσάρων Ευαγγελίων στην καθημερινότητα

Επιμέλεια Μάριου-Αθανάσιου Τούμπα

Πολλές είναι εκείνες οι φράσεις, τις οποίες  ακούμε κάθε μέρα και προέρχονται  από τη σοφία των Αγίων Ευαγγελίων. Κάποιες φορές  οι  εκφράσεις αυτές, που είναι παρμένες από τα Ευαγγέλια, χρησιμοποιούνται με διαφορετική σημασία από αυτή που έχουν στα Ιερά Κείμενα, ενώ άλλοτε  το νόημα των λόγων αυτών διατηρείται  στην καθημερινή γλώσσα πανομοιότυπο.

Ας δούμε κάποιες τέτοιες φράσεις . . .

Παρέδωκε το πνεύμα. Χρησιμοποιούμε τη φράση για κάποιον, ο οποίος πέθανε. Στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη βρίσκουμε τη φράση αυτή στο κεφάλαιο ΙΘ.

Τετέλεσται. Συχνά χρησιμοποιείται για κάτι το οποίο έχει τελειώσει. Τη λέξη αυτή την είπε ο Χριστός όταν άφησε την τελευταία του πνοή πάνω στον Σταυρό.

amin1Αγρόν ηγόρασε. Η φράση απαντάται στην παραβολή «Των Καλεσμένων σε Δείπνο», όπου ο πρώτος καλεσμένος δικαιολογήθηκε πως μόλις αγόρασε ένα χωράφι και ήθελε να πάει να το ελέγξει, ώστε να μην παρευρεθεί στο δείπνο. Σήμερα η φράση χρησιμοποιείται για την αδιαφορία που δείχνει κάποιος.

Κουστωδία. Την λέξη αυτή χρησιμοποιούμε για να αναφερθούμε στην προκλητική συνοδεία κάποιου. Η λέξη υπάρχει στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου για την φρουρά που παραχώρησε ο Πόντιος Πιλάτος στους Ιουδαίους για να σφραγίσουν τον Τάφο του Ιησού.

amin1Έμεινε εκτός νυμφώνος. Λέγεται όταν κάποιος χάνει μια ευκαιρία. Η φράση αναφέρεται στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου, στην παραβολή των Δέκα Παρθένων.

Κεκλεισμένων των θυρών. Χρησιμοποιείται όταν γίνονται συνεδριάσεις, στις οποίες επιτρέπεται η είσοδος μόνο στους εμπλεκομένους. Στο Ευαγγέλιο του Ιωάννου η φράση αναφέρεται στην συνάντηση του Χριστού με τους Μαθητές Του, μετά την Ανάσταση.

amin1Κρανίου Τόπος. Αποτελεί την ελληνική μετάφραση της λέξεως Γολγοθάς. Στο κατά Μάρκον Ευαγγέλιο, αναφέρεται ο τόπος της Σταύρωσης του Ιησού. Σήμερα η φράση δηλώνει έναν τόπο καταστροφής.

Επί τον τύπον των ήλων. Η  φράση βρίσκεται στο Ευαγγέλιο του Ιωάννου. Ο άπιστος Θωμάς ήθελε να «θέσει τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων», για να πιστέψει ότι ο Κύριος αναστήθηκε. Σήμερα η φράση χρησιμοποιείται για κάποιον, ο  οποίος θέλει χειροπιαστές αποδείξεις.

amin1Διυλίζετε τον κώνωπα, την δε κάμηλον καταπίνετε. Φράση του κατά Ματθαίον Ευαγγελίου, η οποία χρησιμοποιείται για να περιγράψει ανθρώπους που ψάχνουν πολλές λεπτομέρειες, αλλά χάνουν το νόημα και την ουσία.

Μνήσθητί μου Κύριε. Η γνωστή φράση του κατά Λουκάν Ευαγγελίου, με την οποία ο μετανοών σταυρωμένος ληστής δίπλα στο Σταυρό του Ιησού εκλιπαρεί τον Κύριο να τον θυμηθεί στην επουράνια Βασιλεία Του. Σήμερα χρησιμοποιούμε τη φράση για να εκφράσουμε έκπληξη ή απορία.

amin1Ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω. Ο Ιησούς στο Ευαγγέλιο του Ιωάννου λέει την φράση αυτή για να την πόρνη, την οποία ήθελαν να λιθοβολήσουν. Την χρησιμοποιούμε για να για κάποιον ο οποίος κατακρίνει τους άλλους χωρίς να αναλογίζεται τις δικές του πράξεις.

Διά τον φόβον των Ιουδαίων.  Η φράση συναντάται στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, όπου αναφέρεται ότι οι Μαθητές ήταν μαζεμένοι σε έναν χώρο με τις θύρες κλειστές « δια τον φόβον των Ιουδαίων». Σήμερα λέγεται όταν θέλουμε να μη μαθευτούν κάποιες ενέργειές μας.

amin1Νίπτω τας χείρας μου. Στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο ο Πόντιος Πιλάτος «λαβών ύδωρ, απενίψατο τας χείρας απέναντι του όχλου». Συχνά χρησιμοποιείται η φράση για να αποποιηθεί κάποιος των ευθυνών του.

Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι. Στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο ο Κύριος λέγει «τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ». Σήμερα πολλές φορές χρησιμοποιείται για να αποδώσουμε στον καθένα αυτό που του ανήκει και του αξίζει.

Μη μου άπτου. Στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο ο Χριστός λέει στη Μαρία τη Μαγδαληνή να μην τον αγγίξει όταν αυτή Τον συνάντησε μετά την Ανάστασή Του. Η φράση σήμερα χρησιμοποιείται με τη σημασία ότι κάποιος είναι μυγιάγγιχτος και ενοχλείται πολύ εύκολα.

amin2

 

Ο Μάριος – Αθανάσιος Τούμπας είναι μαθητής της Α΄ Λυκείου των Εκπαιδευτηρίων Ι. ΤΣΙΑΜΟΥΛΗ.

 

Advertisements

Tagged as: , , , , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: